Renungan

Renungan

22 May 2014

Perjalanan yang Tempang

a s - s a l a m



Hidup ini merupakan satu perjalanan menuju akhirat. 

Itulah ungkapan yang tepat mengenai matlamat kehidupan seorang manusia. Ramai dalam kalangan kita sedar, ada yang tidak tahu dan ramai juga yang dia tahu, tapi dia lalai.

Kehidupan akhirat bukanlah satu khayalan, tapi kehidupan nyata ini selalu dikhaburi khayalan. bagaikan sudah tidur, pasti tidak lengkap tanpa mimpi.

Tanya pada diri, manusia jenis apakah kita ini?

Adakah kita seorang yang beriman? dan apakah maknanya iman kita?
Apakah langkah kita songsang? Apakah perjalanan kita tempang?

Apakah maksud saya mengenai tempang ini?

Di sini saya sertakan buah fikiran saya mengenai tajuk ini:

Perjalanan tempang ini boleh diumpamakan dengan usaha kita mengurus kehidupan kita. Cuba kita audit setiap perbuatan kita. Adakah setiap usaha kita disertakan dengan doa? Adakah kita meletakkan pengharapan kepada Illahi? dan apakah tujuan sebenarnya kita melakukan sesuatu?

Jika setiap yang berdoa itu tahu apa yang dimaksudkan dengan doa itu, maka dia telah melepasi frasa memahami hala tuju perbuatannya itu.

Contoh:

Cuba anda membaca buku tanpa doa
Apakah anda faham mengenai bacaan yang sedang anda lakukan?

Seorang kenalan saya mengadu mengenai masalah kesukaran memaham ilmu yang sedang dipelajarinya. Lalu saya bertanya kembali kepadanya:

"Ko dah baca doa belajar ke belum?..." Lalu dia pun menggeleng . Saya lalu jelaskan kepada dia: "Sebenarnya peranan doa belajar ni supaya kita faham apa yang sedang kita belajar. Kita belajar untuk apa? Kerana siapa? Tujuan kita belajar kerana siapa & untuk apa? ilmu ni siapa punya? Jadi, kepada siapa kita perlu harapkan untuk memberi pemahaman mengenainya?

jadi begitulah peranan doa kepada perkara- perkara lain. Dunia ini milik siapa?Takdir, qada & Qadar kita milik siapa?

Allah
Allah
Allah

Maka kegagalan memahami peranan doa dalam hidup ini akan menempangkan perjalanan hidup kita.

Manusia yang tidak Basmalah ketika melakukan sesuatu akan berakhir dengan kepincangan. Takut- takut seronok pula sampai culas melakukan dosa. Nauzubillah.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.