Renungan

Renungan

10 May 2014

Masa Untuk Allah

Masa kerap berlalu. makin lama terasa setiap detik berlalu begitu pantas. dunia berputar tidak henti, segalanya terasa bagaikan angin yang bertiup sepui- sepui, melekakan kita seorang manusia.

Saya terfikir, untuk setiap detik dan nafas yang disedut- hembus, apakah ianya membuahkan harga yang lumayan? seperti bursa saham, masa dikatakan begitu sengit. Bila bursa dibuka, maka manusia- manusia ini berlumba membeli dan memperdagangkan saham mereka. namun, sikap materialistik ini begitu memenatkan. Adakah mereka merasa penat? Bekerja mengejar harta, setiap detik ketakutan tindakannya diselar bodoh, merugikan diri dan organisasi.

Tapi apakah dia juga terfikir adakah setiap tindakannya itu bodoh kerana melupakan Allah? Adakah dia juga lupa masa untuk Allah? 

Kita selalu gagal. Gagal meletakkan keutamaan agama di barisan hadapan, gagal meletakkan keyakinan bahawa Tuhan itu adalah segala- galanya dalam hidup kita.

Apakah kita merasa ketakutan? Atau ada sedikit rasa serba- salah terhadap pencipta kita yang Maha Agung kerana mensia- siakan amanahNya untuk beribadah dan menjadi khalifah di muka bumi ini? Adakah kita hanya menumpukan sebelah perhatian terhadap keinginan menjadi khalifah, menjadi manusia pujaan, merebut syurga dunia semata- mata? Aduhai, dunia dan syaitan berjaya menggagalkan peranan kita, menggoda kita dengan kecintaan nikmat dunia semata- mata.

Hinanya kita nanti. Harta dunia tidak membawa apa- apa manfaat di akhirat melainkan kita menggunakannya untuk jalan yang diredhainya.

Harta tetap harta. Namun bagaimana masa untuk Tuhan? Sedang manusia menuntut pasangannya untuk meluangkan masa untuk diri mereka, apatah lagi Allah Tuhan yang menciptakan kita? 

Tiada ke masa untuk mencintainya?
Tiada ke masa untuk menyebut-nyebut namanya, memuji-mujinya?
Tiada ke masa membaca kalamnya?
Tiada ke masa berjuang ke jalan kebaikan yang disukainya? 

Renungkanlah

-razman-

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.