Renungan

Renungan

19 September 2013

Pencerahan Mindset- Andainya Begitu

Assalamulaikum, salam sejahtera dan salam bahagia buat pembaca muda mudi yang dikasihi Allah.

selawat dan salam kepada baginda Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabt baginda. apa khabar? semoga semua sihat belaka.

hari ini saya ingin menyampaikan tulisan dari ilham yang diberikan kepada saya. ilham ini adalah kefahaman yang saya peroleh dari pendengaran ceramah serta bukan senang otak ini hendak mencerna kefahaman ya? setelah kita tersesat dalam kekusutan otak, bagaikan menempuh hutan belukar yang luas, akhirnya terpancar cahya di sebalik rimbun- rimbun pokok- pokok yang melangit. subhanallah. sepayah itu ke? wallahua'lam, maha suci Allah & hanya Allah sahaja yang memahaminya.

"Cemburunya Orang itu Lebih Berjaya & Bergaya!..."

perasaan di kala melihat orang lain begitu berjaya sngat menghimpit jiwa... "ya Allah rasa sempitnya hati aku ini!!! aku begitu iri hati melihatnya begitu senang hendak mencapai keinginan dan pencapaian sebegitu..."

mungkin itulah perasaan tatkala kita berhadpn dengan orang yang "senang" dan "bergaya" memperoleh sesuatu. jiwa jadi kacau... ahh!! aku juga mahu begitu... tapi...." ha, tapinya itu yang panjang. ada orang memang ada diberikan kelebihan oleh Allah untuk dapatkan sesuatu." kalau orang ada, kita pun boleh ada... kacang je bro..." tapi bagaimana pula dengan orang yang tidak mudah mendapatkan sesuatu??? ha... tapi yang panjang tadi tu, mungkin akan berbisik di hatinya cemburu, malah melemahkan imannya.. masa ni lah syaitan senang nak attact... "ala, kau ni bukan special mana pun... Allah tak bagi, ko rasa fair ke?.." mungkin begitulah bunyinya... maha suci Allah, moga kita dijauhkan dari sangka buruk sebegitu, ye tak?

jadi mindset kita ni perlu lalui pencerahan. apa itu pencerahan? pencerahan yang dimaksudkan ialah kita perlu berdiskusi dengan akal dan hati kita melalui penyelesaian yang baik. manusia yng normal pasti sukakan kebaikan. jadi ke manapun dia dicampakkan, pasti dia akan hendakkan kebaikan untuk dirinya.
ha... di sini ada yang confuse. hati yang baik dia rasa kebaikan yang dia mahukan mesti terarah dan betul. "eh yang ini baik untuk aku, baik ke menurut agama?" jadi orang yang kurang sihat hatinya pula akan tercemar dengan kepentingan diri sendiri.

jadi kita yang hendakkn kebaikan itu ada perlu ada pencerahan sebegini. bila kita lihat ada orang yang jauh lebih berjaya & bergaya, sepatutnya kita bermuhasabah. "eh eh, kenapa ye orang tu lebih berjaya dari aku? padahal kami sama- sama kuat berusaha.." mungkin itulah kata- kata adik- adik remaja kita yang masih bersekolah lagi. perlu juga diingatkan bahawa sesebuah kehidupan itu telah ditetapkan jalannya oleh Allah lagi sejak sekian lama. plot hidup kita memang Allah sudah tahu. jadi peranan kita sebagai hamba ni, lakukan yang terbaik, berpandukan Al-Quran dan sunnah, perlu juga ditambah dengan ilmu- ilmu yang lain, tetapi paksi utama kita perlulah ingat 2 tujuan utama kita diciptakan adalah untuk menyembah Allah dan menjadi khalifah di muka bumi ini.

rasa- rasanya susah ke? ya, susah, tetapi Allah maha pemurah dia beri pula kita petunjuk iaitu Al- Quran dan diberikan pula insan mulia untuk umat akhir zaman ini iaitu Nabi Muhammad S.A.W untuk mengajar kita sayariat dan sunnah, iaitu ajaran- ajaran dan amalan- amalan terbaik untuk umatnya.

rasa susah lagi?

"ala bang, kita malaslah nak baca Quran... nak study Hadith, sejarah Islam.."

adik, kalaulah malas, manakan ingin berjaya. rujuk balik perenggan- perenggan di atas. anda cemburu kan melihat rakan- rakan lebih berjaya?

abang ada 2 prinsip yang abang pegang sampai kini.

[1]  rezeki itu Allah punya. kalau Allah nak beri, itu hak Allah. kalau tak, itu tetap juga hak Allah. jangan risau pasal putus suap. tahu pa itu putus suap? putus suap tu putus rezeki la... dunia ni Allah yang punya, kita yang makhluk kecil ni, Allah punya. yakinlah, Allah ada plan special untuk kita. jangn takut, rezeki ada di mana- mana. cuma ingat, Allah juga berfirman, Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu, melainkan dia mengubahnya sendiri. baik kan Allah? sanggup beri kita jaminan jika kita berusaha.

[2] makin kita memberi, makin kuat balasan. ha, yang ni super special... "lelong lelong lelong!!!" mungkin itu yang kita nak dengar dari mulut penjaja. kalau mak- mak kita pergi Emporium mesti berkejar kalau handbag idaman dijaja murah. begitu juga Allah, terang- terangan Allah dah berjanji hendak gantikan apa yang kita berikan, malah Allah berikan istilah 'pinjaman' walaupun Allah yang beri kita rezeki. kalau hendak rezeki lagi murah, maka murahkanlah hati beri pertolongan kepada yang memerlukan. lagi afdal bila kita memberi kepda orang yang betul- betul perlukan. ya Allah, ganjarannya kita boleh rasa di dunia lagi.

seorang rakan saya pernah berkongsi petua beliau. subhanallah, beliau kata bila kita rasa susah, lagilah perlu kita sedekah. insya Allah bila kita kusut, Alah akan permudahkan. bila kita susah, Allah permudahkan.
beliau tambah pula lagi kalau ada saja yang tak kena, ni mesti ada buat salah ni. mungkin rezeki tak berkat. maka dia akan segera bersedekah. subhanallah. saya bertuah kerana dapat berjumpa sahabat sebegini. rezeki ni, Allah tunjukkan jalan dan hidayah.

diri kita ni Allah ciptakan untuk sembahnya dan jadi khalifah di muka bumi ini. jadi banyaklah juga Allah tetapkan untuk kita jaga sepanjang hidup kita. antaranya ibu bpa, silaturrahim, syariat sunnah, maruah, nyawa, amanah, iman, tauhid, makan, minum kita dan lain- lain. jadi, saya juga mahu berpesan kepada diri saya ni supaya kekal fokus dalam tujuan hidup.

kalaulah difikirkan dosa- dosa lalu, memang banyak. jadi janganlah berputus asa untuk bertaubat dan perbetulkan kesilapan. tambahan lagi, kuatkanlah hati kita untuk takutkan Allah lebih takutkan manusia. jadi dengan itu, kita akan rasa hidup kita lebih terarah dan dijaga dengan amanah. kita berkewajipan & bertanggungjawab ke atas segala perbuatan kita. pedulikan kata- kata manusia, kerana cintakan Allah, rasul dan agama itu lebih utama.

janganlah ber "andainya begitu". perasaan sebegitulah yang akan membunuh jiwa kita untuk  

keep on moving.


No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.