Renungan

Renungan

11 May 2014

Jenis- Jenis Manusia

Assalamualaikum/ Selamat Sejahtera,

Para pembaca sekalian, pada artikel kali ini saya memetik dari buku 101 short- cut ke syurga terbitan Utusan Karya. saya terbuka untuk memetik beberapa lembaran yang saya fikir sangat bersangkut paut dengan kita, sebagai seorang muslim. apakah jenis manusia kita ini?

Menurut Syeikh Abdul QadirAl- Jailani, beliau menggariskan terdapat 4 jenis manusia sepertimana disebutkan dalam beberapa hadith Rasulullah S.A.W

Golongan- golongan tersebut ialah:

- Manusia yang tidak mempunya lisan dan hati
- Manusia yang mempunyai lisan, tetapi tidak mempunyai hati
- Manusia yang mempunyai hati, tetapi tidak mempunyai lisan (iaitu tidak pandai berkata- kata), dan
- Manusia yang belajar, mengajar dan mengamalkan ilmunya

Apakah itu manusia yang tidak mempunya lisan dan hati?


Seperti apa yang disebut oleh Syeikh Abdul QadirAl- Jailani, mereka ini merupakan golongan yang bertaraf biasa, mempunyai otak yang tumpul, dan berjiwa kecil.

Adakah anda tergolong di dalam golongan ini? Fikirkanlah.

Sebagai muslim kita sepatutnya memberi manfaat kepada yang lain, menjadi teladan kepada yang lain, pembimbing ke jalan agama yang benar dan menyampaikan ilmu kepada orang lain. islam menuntut kita untuk menuntut ilmu & islam memandang tinggi mereka yang berilmu & berusaha memanfaatkan ilmu tersebut untuk kebaikan semua.


Seorang muslim tidak boleh bersifat lemah & malas menuntut ilmu, tidak kiralah ilmu itu dari cabang yang mana. Kita juga tidak harus terlalu memilih ilmu yang katanya mempunyai keserasian terhadap diri. Seelok- eloknya ilmu dituntut untuk pengetahuan.

Sebagai contoh, jika anda seorang yang bijak undang- undang atau bidang sastera, anda pula tidak berminat terhadap ilmu pertukangan. Jadi, amat merugikan bila anda tidak tahu mengendali kereta anda jika rosak.

Itu contoh ilmu dunia. Bagaimana ilmu agama dan psychology? Tidakkah anda lihat kaitannya dalam kehidupan anda? Orang yang tumpul ilmu kemanusiaan dan agama jalannya songsang. Dia mungkin akan berhadapan dengan masalah- masalah rohaniah, masalah jiwa. Tidakkah anda lihat berapa ramai mereka yang bermasalah perasaan disebabkan tumpul ilmu sebegini. Dia tidak tahu ke manakah harus dirujuk dan ke maknakah arah yang patut dilakukannya.


Jadi, apakah itu  manusia yang mempunyai lisan, tetapi tidak mempunyai hati?


 Manusia yang mempunyai lisan, tetapi tidak mempunyai hati ini merupakan mereka yang bijak berkata- kata tetapi tidak mengamalkan apa yang diperkatakan.

Mereka sering mengajak manusia menuju ke jalan Allah S.W.T. tetapi mereka sendiri lari daripadaNya. Mereka benci kepada maksia orang lain, tetapi mereka sendiri bergelumang dalam dosa dan maksiat.
Mereka menunjukkan bahawa diri mereka soleh, tetapi mereka hidup melakukan dosa besar.

Nabi bersabda, "yang paling aku takuti dan aku takut dalam kalangan umatku ialah orang alim yang jahat..."

Nauzubillah

Manusia yang mempunyai hati, tetapi tidak mempunyai lisan (iaitu tidak pandai berkata- kata)


Golongan ini merupakan golongan yang Allah lindungi hatinya dari kejahatan maksiat. Mereka merupakan orang yang suka berkhalwat (mengasingkan diri untuk bertafakur) dan tidak suka berkata- kata perkara yang tidak perlu.

Sabda Nabi S.A.W, "Sesungguhnya berkhidmat kepada Allah itu terdir daripada 10 bahagian, 9 daripadanya terletak dalam diam..."

Sesungguhnya terpeliharalah segala pahala kebaikan dengan diam & dipelihara diri dari kejahatan dengan diam.

Manusia yang belajar, mengajar dan mengamalkan ilmunya


Golongan ini merupakan golongan yang berilmu dan warak. Mereka belajar dan mereka menyampaikan ilmu serta mengajak manusia yang lain kepada kebaikan. Mereka ialah orang yang perlu didekati kerana lisan mereka adalah benar.

Jadi, bermuhasabahlah kita. Di mana terletaknya kita di antara keempat- empat golongan ini. Moga kita dijauhkan dari sifat & sikap mazmuzah.

In sya Allah, berubahlah kepada yang lebih baik kerana orang yang bertaubat lebih dikasihi Allah. jangan tunggu tua kerana tua itu belum pasti, tapi ajal itu pasti entah tiada siapa yang tahu. Nak masuk syurga? orang yang masuk syurga semuanya baik- baik... :)

-razman-

2 comments:

  1. saya rasa saya senyap2 tergolong dlm manusia yang mempunyai lisan tapi tak mempunyai hati *nanges pestu lari masuk bilik dan bermuhasabah*

    jzkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Atiqah, kita manuska ini sempurna, tapi menjadi sempurna itu menjadi tanggungjawab kita pula.

      Mari sama2 kita tetapkan hati untuk menjadi manusia ahli syurga.

      Sama2 doakan.
      Amin

      Delete

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.