Renungan

Renungan

1 December 2013

#Tips Cara Hilangkan Bau Najis Haiwan

Assalamualaikum, 

Saya pasti ramai yang runsing mengenai bau hancing pada cadar, kusyen dan fabrik, lebih- lebih lagi yang gemar membela haiwan peliharaan atau pet. Perkara seperti ini selalu terjadi dan menjadi dilema ramai orang bagaimana untuk menyucikan kembali fabrik yang sudah terkena najis haiwan.



Agaknya bagaimana ya untuk menghilangkan bau- bauan tidak menyenangkan memandangkan antara syarat wajib untuk sucikan najis adalah menghilangkan warna, bau dan rasanya. hmm~ payah ni. Sudah dibasuh tidak juga hilang! Sudah disembur Febrize pun tak menjadi. jemur berkali- kali, AHH!!! Tak jadi juga... Bagaimana ni???

Alhamdulillah, pagi tadi seorang rakan saya di Universiti telah berkongsi tips yang dirasakan boleh menjadi. Jadi, sila print, print screen artikel ini atau catatkan di buku conteng anda!

Pertama, sila sediakan dan ikut tertib/ langkah ini:

 2 sudu besar soda bikarbonat > 2 sudu besar cuka masakan > 1 sudu besar sabun cecair basuh pinggan > 350 ml air suam

Campurkan semua bahan di atas ke dalam bekas foam dispencer, goncang sehingga bahan tadi bertukar menjadi buih kemudian foamkan (buih) ke atas tempat yang terkena kencing. Biarkan 2 hingga 4 minit kemudian gosok dengan span atau kain. Setelah hilang bau barulah bersuci.

hasilnya seperti ini

Kedua, pastikan anda membilas/ mengelap kembali tempat yang terkena najis tersebut dengan kain basah yang suci dari kotoran, dengan air suci.

Ketiga, pastikan ia suci dalam tiga keadaan iaitu bau, warna dan rasa. Sila juga pastikan anda mengeringkan kawasan tersebut.

SELAMAT MENCUBA!!!


Sekian, Terima Kasih.


kredit: Rosli Ahmad & Sarahana Mohd.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.