Renungan

Renungan

10 May 2014

Hidup dan Komitmen

assalamualaikum/ salam sejahtera

para pembaca, setiap orang mempunyai prospektif berbeza mengenai hidupnya. saya teringat pada satu kata hikmah, "hidup ini adalah berbeza bergantung kepada bagaimana anda memandangnya..."

pernah tak anda rasa terkeliru dengan pandangan anda terhadap sesuatu perkara? adakah pernah orang memberitahu anda bahawa anda tersilap pandang?

jawapannya mesti ada.

setiap orang pasti akan ada tanggapan dan pandangan berbeza mengenai sesuatu perkara. namun, optimislah, komunikasi berkesan pasti akan membuahkan pertemuan titik persefahaman yang baik.

berkata mengenai tanggapan terhadap hidup, apakah kaitannya dengan komitmen?

kita sedia maklum bahawa setiap orang mempunyai corak kehidupan dan cara tindakan yang tersendiri. buktinya lihat sahajalah cap jari anda. adakah ia sama? tidak bukan?

dalam beberapa hari ini saya kerap termenung, memikirkan komitment dan pendapatan tidak selari. setiap orang akan melalui frasa kehidupan sebegini. kadang- kadang saya jadi takut, bagaimana mungkin untuk menghadapi semua ini? berat bahu yang memikulnya. saya melalui frasa murung dalam tempoh yang agak lama sebelum menemui jalan yang betul untuk meyakinkan diri bahawa everything will be OK.



saya terfikir sambil berdoa, Ya Allah, andai aku masih tidak mampu sebegini bagaimana harusnya aku bernikah? ha! soal nikah pula menusuk ke kalbu. seorang bujang pasti bercita- cita untuk menamatkan zaman bujangnya kerana desakan- desakan dari diri dan orang lain.

setiap hari saya membaca pelbagai nasihat dan pujukan dari orang- orang alim mengenai nikah. pada diri ini tertusuk satu tanggapan bahawa diri ini belum mampu & kembali bertanya kemampuan diri. oh susah juga menjadi lelaki ini ye? nasib baik la saya ni tidak pernah bercouple. rasanya desakan suruh kahwin dari perempuan itu sendiri tiada lagi, melainkan dari ibu dan bapa. aduhai~

saya teringat sebuah hadith, dan hadith ini berkali- kali disebut oleh ustaz ustazah yang maksudnya dengan bernikah pasti akan dikayakan oleh Allah. subhanallah, besarnya fadhilat bernikah ini.

saya pernah ada seorang rakan yang bernikah muda. habis je SPM terus bernikah. alhamdulillah. saya lihat hidup dia bagai mendapat barakah dan kebahagiaan melimpah ruah. *mustahil saya tak cemburu*

jadi, soal nikah sudah pun disebut. bagaimana pula komitment lain?

menjadi lumrah zaman kini setiap orang mempunyai komitment yang pelbagai. contohnya yang paling basic ialah kediaman, kenderaan, tanggungan, bil utilities dan sebagainya. pasti ramai juga yang pening kepala setiap kali sampai pertengahan bulan. tapi bila dah musim gaji, baki lepas ditolak komitment tinggal sejemput saja untuk diri sendiri. itu kalaulah untuk diri sendiri saja kan? kalau dah berkahwin lagi parah.

apakah penyelesaian untuk masalah ini? ada yang terus beri cadangan untuk berniaga. saya pernah baca twit dari Hairul Azreen. katanya:











Betul tak apa kata Hairul Azreen?

Namun untuk menambah pendapatan, ini bermakna anda perlu mengorban sebahagian yang lain dari masa anda. itulah yang dinamakan masa itu emas. untuk mendapatkan emas anda perlu mengobankan masa & perkara- perkara lain termasuk masa senggang, hobi, malah kebahagiaan anda sendiri.

hidup ini satu pilihan, di mana anda terpaksa membuat keputusan untuk setiap perkara dalam hidup anda. jika anda berkeinginan terhadap harta, anda perlu berusaha lebih, menggadaikan sejumlah wang sebagai modal dan masa anda sendiri.

anda tetap boleh memilih untuk berniaga, membuat pendapatan sambilan seperti menjual insurance, menjual product, double job dan sebagainya. semua ini hanyalah untuk memenuhi lompong kecil dari wallet anda sendiri.

kerja tetap kerja. kita bukan hamba duit. kita hanya hamba Allah yang biasa. Tugas sebenar kita ada dua. Menyembah Allah dan menjadi khalifah di muka bumi ini. kita tidak boleh culas dalam memakmurkan kedua- dua tanggungjawab ini. jika kita kerja semata- mata untuk dunia, kita akan dapat dunia. tapi jika kita tidak menjalankan tugas sebagai hambanya, adakah ia membawa makna?

jika anda hanya menumpukan pada hal dunia sahaja, dengan tinggal solat, hidup tak islamik dan sebagainya, tapi usaha anda untuk kaya berhasil, adakah anda cukup manusia? adakah misi hidup anda tercapai?

telah banyak Allah ajar kita tips berjaya dalam hidup. telah banyak Allah tegur sikap kita terhadap hal- hal hidup kita. adakah kita membaca Al- Quran, kalam Allah?

Allah tetap memberi pilihan kepada kita untuk membuat keputusan. Allah masih lagi membuka pintu kemaafan buat kita bila kita tersilap. buatlah apa sahaja yang kita mahu. tapi jangan sekali- kali berlaku zalim terhadap orang lain.

mudah sahaja kan?

kita banyak pening tentang hal dunia. tapi bila kita sujud dengan rasa kehambaan pada Allah, seolah- olah beban itu hilang dan kita rasa seperti sudah dibantu. jadi, apa lagi yang tidak cukup?

letakkanlah Allah dan Islam dalam setiap perbuatanmu, amalanmu, percakapanmu, sentuhanmu, pandanganmu, pendengaranmu... tiada yang lebih indah bila apa yang kita lakukan itu tepat di sisi Islam.

cubalah renungkannya.

walaupun saya letih dan berkali- kali jatuh ke dalam perigi buta, akhirnya Allah tetap akan membawa saya naik ke atas kembali dengan hikmahnya. alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.