Renungan

Renungan

10 July 2013

Apps Amalan Terbaik Untuk Ramadhan

Assalamualaikum. Hi readers, hari ini merupakan Ramadhan Pertama buat muslimin terutamanya di Malaysia.
Dalam kesempatan ini saya mengucapkan selamat beramal jariah dan selamat menjadi muslim sepenuh masa. Yelah manakan tidak, hanya di bulan ini kira akan lebih alert dan fokus terhadap halal dan haram. Ye tak? Kalau yang tidak mungkin bermasalah barangkali.


OK, dalam kesempatan itu saya ingin berkongsi beberapa application yang bersesuaian dengan tema Simple Mukmeen. Artikel ini sangat bersesuaian dengan pengguna smartphone.

Smartphone bukanlah perkara yang terlalu asing terutamanya golongan muda. Jadi bagi mereka yang memiliki smartphone ini, panjangkanlah kesyukuran kepada Illahi kerana diberi kesempatan merasai nikmat tersebut. Jadi, dalam mana kita memanjangkan kesyukuran itu, kita perlulah memaksimumkan penggunaan kepada perkara- perkara yang mendatangkan pahala.

Antara application yang terpilih kali ini ialah Digital Tasbeeh Counter. Application ini merupakan application paling simple kerana memuatkan button click dan reset. Kegunaan application ini menyamai gajet kiraan tasbih di pasaran, serta mampu menjimatkan kos dan ruang simpanan ada. Di bulan yag mulia ini dapatlah kita memperbanyakkan doa, tasbih dan selawat. Moga application ini dapat memperbanyakkan amalan kita seharian.Anda boleh mendapatkan application ini di Google Play secara percuma.

Application seterusnya ialah iQuran Pro. Sejak menggunakan smartphone, application ini telah menjadi pilihan saya. Application ini memudahkan pengguna kerana application ini menjadikan al-Quran boleh diakses, dibawa, dan disimpan dalam bentuk digital. Application ini juga membolehkan pengguna memuat turun audio bacaan alQuran oleh Qari- qari yang dikenali. Jadi, application ini membolehkan pengguna mengulangkaji taranum, tajwid, dan tafsir dalam satu application.

Tak lengkaplah smartphone seorang muslim tanpa application waktu solat. Application yang ingin saya perkenalkan ialah MySolat. Application ini memudahkan pengguna kerana memuatkan waktu- waktu solat, syuruk dan imsak. Untuk memuatturun application ini, pengguna boleh mendapatkannya di Google Play. Setelah download, pengguna perlu click pada download 》 pilih lokasi》 pilih daerah》 download bulan ini》set default.  Pengguna boleh download lebih daripada satu lokasi dan boleh set default mengikut lokasi yang diingini. Applikasi ini juga memuatkan kompas kiblat dan rujukan bagi solat jamak dan qasar.

Jadi saya mengharapkan perkongsian artikel kali ini dapat memberi maklumat yang berguna kepada pembaca. Sekian saja dari saya.

Assalamualaikum.
Razman Kamarudin

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.