Renungan

Renungan

16 November 2013

Cinta, dan Couple

assalamualaikum,

Hari ini editor akan post pasal cintan- cintun. Ha???? Apa sudah jadi??? Apakah sesuai untuk blog sebegini? Adakah relevent untuk perbatasan sebagai mukmeen?

Cakap pasal cinta saja semua menggelabah... mulalah fikir yang bukan- bukan. Asal cakap fasal bercinta saja mesti fikir couple. Eh? Betul la editor nak cerita fasal couple ni.

Ramai dah tahu perkara couple adalah tidak dibenarkan serta jauh menyimpang dari ajaran Allah. tapi mengapa buat? alasannya jodoh atau sebagai langkah pertama ke jinjang pelamin... hmm, agak- agaknya boleh ke dibincangkan di sini? ha, mari kupas bawang... eh bukan, kupas topik...

Barangkali ada yang mendengar hujah bercouple tu haram. "haram? but why???" sebenarnya, tidak salah bila hati berputik perasaan suka/ cinta terhadap sesama makhluk. Tapi, ramai yang lupa, hukum pergaulan, ada batasan. agaknya, disebabkan kurang/ tiada rasa malu pada diri, orang lain, mahupun pada Tuhan, ramai dalam kalangan kita tidak kalut melakukan perbuatan sumbang... bukan punya sikit sumbangnya.


Allah melarang kita menghampiri zina melalui salah satu firmannya yang bermaksud 
".. jauhilah zina, kerana zina adalah seburuk- buruk jalan..."
Melalui firman tu dapatlah kita faham bahawa, menghampiri jalan zina pun dihalang, apatah lagi zina. apa tu perkara- perkara menghampiri zina? ha... yang ini ramai yang lalai, atau ambil tak tahu saja... contoh jalan menuju zina itu macam SMS, chatting, surat- menyurat, dating, call dan lain- lain. jadi, apakah menghampiri zina ini termaktup kepada couple sahaja? oh tidak.... menghampiri zina ini terbuka kepada yang bukan mahram... ha, dah macam syarat pertandingan pula, siap ada terbuka kepada pula tu...

"agak- agak la der..."

bukan main lagi dia... mengalahkan belangkas. berkepit sana- sini, berpegang- pegang tangan, berpeluk- pelukan, bercumbu, dan lain- lain ( lu pk la sendiri...) ada pula sampai terlanjur dan membenarkan pasangan menyentuh bahagian- bahagian yang tidak sepatutnya...

Masyarakat kita meninggalkan kelaziman Islam. Dari segelintir, bertukar menjadi bencana apabila menjadi kebiasaan. Namun yakinlah, pintu taubat dan kemaafan masih terbuka jika berkehendak dan bersungguh- sungguh.

Mungkin inilah yang dilupakan ramai orang... Silaturrahim & hubungan yang baik dan sah dapat memberikan ketenangan jiwa dan mampu mencegah kemungkaran. kerana itulah betapa indahnya cinta dalam perkahwinan.

Barangkali ada yang tidak tahu atau lupa, perempuan yang baik untuk lelaki baik, dan lelaki yang baik untuk perempuan baik. Ini bukan karma, tapi itulah ketentuan dari Allah. Rumahtangga yang aman dan bahagia datang dari pasangan yang bertakwa. Mungkin kita tahu perkataan takwa... Lancar menyebut, tapi tidak memahami makna.

Sedangkan makna Taqwa, seperti kata Imam An-Nawawi, adalah “Mentaati perintah dan laranganNya”. Sehingga maksudnya adalah menjaga diri dari pekerjaan atau hal-hal yang mengakibatkan seksa Allah Azza wa Jalla, baik dengan melakukan perbuatan atau meninggalkannya. Orang yang tidak menjaga diri nya dari perbuatan dosa, berarti dia bukan orang yang bertaqwa. Taqwa itu sendiri mencakup tiga tingkatan:

1. Menjaga hati dan anggota tubuh dari perbuatan dosa dan keharaman. Apabila seseorang melakukan hal ini hatinya akan tetap hidup.
2. Menjaga diri dari perkara-perkara yang makruh/dibenci. Apabila seseorang melakukan hal ini hatinya akan sehat dan kuat.
3. Menjaga diri dari berlebih-lebihan -dalam perkara mubah- dan segala urusan yang tidak penting. Apabila seseorang melakukan hal ini hatinya akan diliputi dengan kegembiraan dan sejuk dalam menjalani ketaatan.

Rasanya di dalam jiwa kalau tak ada rasa takwa, maknanya dah tercabut nikmat keimanan yang sering kita ucapkan di bibir.


dan 

Ingatlah pesan ini, syurga dan neraka diciptakan untuk orang yang benar- benar menginginkannya... jadi, apa lagi, pilihlah yang mana satu... syurga ATAU neraka?

renung- renungkanlah...

p/s: bukan tak nak couple... tapi takut tak mampu mangawal diri... JODOH, in sya Allah akan tiba & mohon dipermudahkan...amin...




  • NAK CINTA? KAHWIN DULU BARU TAHU CINTA TU BAGAIMANA

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana membaca. Teruskan membaca artikel yang lain.